Usługi księgowe we Wrocławiu – księgowość pełna i uproszczona

W Biurze rachunkowym AFK prowadzimy profesjonalne usługi księgowe, w tym pełną i uproszczoną księgowość firm, fundacji i stowarzyszeń.

Pełna księgowość

Prowadzona przez AFK pełna księgowość daje wiedzę w zakresie pełnego obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa i procesów gospodarczych w nim zachodzących. W ramach pełnej księgowości prowadzimy:

  • ewidencję przychodów i kosztów,
  • ewidencję majątku i źródeł jego finansowania,
  • inwentaryzację majątku i zobowiązań,
  • sprawozdania finansowe,
  • karty wynagrodzeń pracowników.

Pełna księgowość składa się z Zasad Polityki Rachunkowości i ksiąg rachunkowych.

Zasady Polityki Rachunkowości

Przedsiębiorca prowadzący księgi rachunkowe jest zobowiązany do opracowania w języku polskim zasad polityki rachunkowości, które będą zawierać poniższe informacje:

  • określenie roku obrotowego i okresów sprawozdawczych,
  • wybór metody wyceny aktywów i pasywów, a także sposób ustalania wyniku finansowego,
  • charakterystykę wybranego sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym co najmniej:
    • zakładowy plan kont,
    • spis stosowanych ksiąg rachunkowych,
    • opis sposobu przetwarzania danych.

Co wchodzi w skład ksiąg rachunkowych?

Księgi rachunkowe obejmują:

  • dziennik,
  • konta księgi głównej,
  • konta ksiąg pomocniczych,
  • zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz ksiąg pomocniczych,
  • wykaz składników aktywów i pasywów.

Kogo dotyczy obowiązek prowadzenia pełnej księgowości?

W niektórych przypadkach prowadzenie tak złożonego systemu ewidencyjnego jest obowiązkowe. Obecnie obowiązek przejścia na pełne księgi rachunkowe dotyczy:

  • osób fizycznych,
  • spółek cywilnych osób fizycznych,
  • spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku,
  • spółek jawnych osób fizycznych,
  • spółek partnerskich oraz
  • przedsiębiorstwa w spadku działającego zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz. U. poz. 1629 ze zm.),

– jeśli ich przychody w roku 2019 wyniosły 8 746 800 zł.

Limit przychodów, od którego należy prowadzić pełną rachunkowość ustalany jest w euro i wynosi obecnie  2 mln euro.  Jest on następnie przeliczany na PLN  według kursu średniego NBP.

Obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych obejmuje także tych przedsiębiorców, którzy prowadzą swoją działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej. Szczegółowy wykaz podmiotów objętych obowiązkiem prowadzenia pełnej księgowości zawiera w art. 2 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Księgowość uproszczona

Księgowość uproszczona polega na prostej rejestracji zdarzeń finansowych i nie wymaga prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Księgowość uproszczona występuje w formie:

  • Ryczałtu ewidencjonowanego
  • Karty Podatkowej
  • Księgi Przychodów i Rozchodów.

Tę formę opodatkowania można stosować do kwoty przychodu ze sprzedaży towarów, produktów oraz operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (wraz z kwotą podatku) w wysokości równowartości 2 000 000 euro (w 2019 r – 8 559 000 zł). Po przekroczeniu tej kwoty niezbędne jest przejście na pełną księgowość.

 

Usługi księgowe i obsługa kadrowo-płacowa – przykładowy zakres:

  • Nadzór głównego księgowego nad prowadzoną dokumentacją księgową.
  • Dokonywanie zapisów w księgach.
  • Zgłaszanie, aktualizacja oraz wyrejestrowywanie podmiotu jako czynnego podatnika podatku VAT/VAT-UE.
  • Prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia.
  • Prowadzenie rejestru zakupu i sprzedaży VAT.
  • Bieżąca weryfikacja poprawności otrzymanych oraz wystawianych faktur VAT.
  • Bieżąca weryfikacja obowiązku podatkowego dla krajowych oraz zagranicznych operacji gospodarczych.
  • Obliczanie zaliczek na podatek dochodowy.
  • Rozliczanie zobowiązań podatkowych.
  • Sporządzanie deklaracji VAT/VAT-UE.
  • Sporządzanie JPK.Przygotowywanie przelewów na zobowiązania podatkowe.
  • Sporządzanie paczek przelewów za faktury do autoryzacji Klienta.
  • Kontrola poprawności wpłat do Urzędu Skarbowego.
  • Sporządzanie rocznej deklaracji PIT-16A o wysokości zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej składki na ubezpieczenie zdrowotne.
  • Przygotowywanie przelewów na zobowiązania podatkowe.
  • Sporządzanie paczek przelewów za faktury do autoryzacji Klienta.
  • Kontrola poprawności wpłat do Urzędu Skarbowego.
  • Sporządzanie rocznej deklaracji PIT-16A o wysokości zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej składki na ubezpieczenie zdrowotne.
  • Reprezentowanie Klienta przed Urzędem Skarbowym podczas czynności sprawdzających i kontrolnych (PIT-16A, VAT).
  • Sporządzanie pism w sprawach księgowych i podatkowych.
  • Bieżące informowanie Klienta o zmianach prawnych w rachunkowości i podatkach.
  • Kontrola limitów oraz czynników mających wpływ na uzyskanie lub utratę prawa do danej formy opodatkowania.
  • Zgłoszenie do ZUS i wyrejestrowanie płatnika składek.
  • Zgłaszanie pracowników do ubezpieczenia społecznego i wyrejestrowywanie.
  • Naliczanie składek na ZUS (ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i funduszu pracy).
  • Kontrola poprawności wpłat do ZUS.
  • Aktualizacja danych w ZUS – sporządzanie deklaracji (np.: DRA, RCA, RMUA, ZUA, ZZA, ZCNA, ZIUA, ZWUA) oraz informacji ZUS IWA.
  • Sporządzanie pism w sprawach ZUS.
  • Reprezentowanie Klienta przed ZUS i podczas kontroli urzędu.
  • Wsparcie biznesowe Doradcy Klienta.
  • Wykonywanie czynności sprawozdawczych, np. do GUS.
  • Przechowywanie rozliczanej dokumentacji.

Jesteś zainteresowany usługą?