Kompletny przewodnik po zakładaniu spółki z o.o.
Rejestracja spółek to proces, który może być zniechęcający dla tych, którzy robią to po raz pierwszy. Na szczęście z właściwym przygotowaniem, staje się on w pełni zrozumiały i wykonalny. Dlatego w poniższym artykule przedstawimy, jak wygląda zakładanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Dzięki temu nie tylko unikniesz typowych błędów i dotrzymasz wszystkich terminów, ale także odkryjesz czy warto przechodzić przez proces rejestracji.
Dlaczego warto założyć spółkę z o.o.?
W świecie biznesu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jednym z najbardziej popularnych modeli struktury firmy, często wybieranym przez przedsiębiorców poszukujących bezpieczeństwa i elastyczności. Główną zaletą spółki z o.o. jest ograniczona odpowiedzialność wspólników. Co to oznacza w praktyce? Spółka z o.o. zakładana jest przez co najmniej dwóch wspólników, posiada osobowość prawną i za wszelkie zobowiązania odpowiada tylko swoim majątkiem. Dzięki temu ryzyko finansowe związane z jej założeniem odnosi się jedynie do wkładu własnego. Taki model zabezpiecza prywatny majątek wspólników przed ewentualnymi roszczeniami wierzycieli.
W dodatku, spółki z o.o. charakteryzują się dużą elastycznością w zarządzaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, co umożliwia dostosowanie struktury firmy do indywidualnych potrzeb. Pozwala to tworzyć korzystne warunki dla rozwoju biznesu.
Krok po kroku: proces zakładania spółki z o.o.
Zakładanie spółek może odbyć się na dwa sposoby, poprzez rejestrację u notariusza lub przez internet przy pomocy platformy S24.
W przypadku pierwszego sposobu należy przygotować umowę spółki u notariusza. Kolejnym etapem jest złożenie wniosku o rejestrację przez Portal Rejestrów Sądowych. Co ważne późniejsze zmiany będzie można zgłaszać jedynie w sposób tradycyjny. Cały proces jest jednak niezwykle czasochłonny, dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na drugą metodę.
Zakładanie spółki z o.o. przez internet odbywa się przez platformę S24, co znacznie upraszcza i przyspiesza cały proces rejestracji. Po zarejestrowaniu się i zalogowaniu na platformie, przy pomocy podpisu elektronicznego kwalifikowanego albo Profilu Zaufanego, przyszli wspólnicy spółki muszą wypełnić odpowiedni formularz online, który zawiera wszystkie niezbędne dane dotyczące nowej firmy, takie jak: nazwa spółki, siedziba, przedmiot działalności, wysokość kapitału zakładowego, dane wspólników oraz zarządu. Co ważne zakładanie spółki odbywa się na zasadzie “jednego okienka w urzędzie” – oznacza to, że nie trzeba oddzielnie składać wniosku o numery NIP i REGON, gdyż wszystko dzieje się automatycznie.
Dokumenty niezbędne do założenia spółki
By założyć spółkę, niezbędne są następujące dokumenty:
- umowa spółki,
- deklaracja PCC-3, którą należy złożyć w terminie 14 dni od założenia spółki w urzędzie skarbowym,
- NIP-8 złożony w urzędzie skarbowym w terminie 21 dni od założenia spółki,
- oświadczenie o pokryciu kapitału początkowego złożone do sądu rejestrowego w ciągu 7 dni od rejestracji spółki,
- formularz VAT-R założony do urzędu skarbowego.
Umowa spółki
Warto zaznaczyć, że w przypadku składania umowy spółki przez internet nie ma możliwości wprowadzania do niej niestandardowych zapisów – należy trzymać się wzorców znajdujących się na platformie. W tego typu dokumencie powinno znaleźć się informacje o:
- nazwie spółki,
- typie działalności (kod PKD),
- adresie spółki,
- wysokości wkładów finansowych (minimalna wartość to 5 000 zł),
- wspólnikach i ich roli w spółce,
- podziale zysków i strat,
- czasie trwania spółki,
- trybie zmiany umowy spółki,
- reprezentacji spółki,
- możliwości odstąpienia ogółu praw i obowiązków.
Rejestracja spółki w KRS
Kolejnym krokiem jest uzyskanie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Należy zrobić to w terminie do 6 miesięcy od założenia spółki. Wykonać należy to poprzez wypełnienie wniosku KRS-W3 i w przypadku formy tradycyjnej dostarczenie go do właściwego sądu rejestracyjnego. Wniosek należy od razy opłacić (w przypadku metody tradycyjnej wynosi to 500 zł, przez internet 250 zł) razem z opłatą 100 zł za ogłoszenie o wpisie w MSiG. Wniosek powinien zawierać:
- umowę spółki,
- listę wspólników,
- oświadczenia o wniesieniu wkładu zakładowego przez wspólników,
- dowody wpłaty za ogłoszenie w MSiG i złożenie wniosku do KRS.
Formalności w urzędzie skarbowym
W terminie 14 dni od momentu utworzenia spółki trzeba uiścić w urzędzie skarbowym podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Jego stawka wynosi 0,5% wartości kapitału zakładowego.
Podsumowanie
Choć zasady zakładania spółki z o.o. są jasne i przejrzyste to mimo to proces ten dla wielu osób może wydawać się skomplikowany. Dlatego warto skorzystać z pomocy przy zakładaniu spółki, jaką oferujemy w AFK. Nasze biuro rachunkowe Wrocław pomoże Ci przygotować wszystkie niezbędne dokumenty i zadba o wszystkie formalności, aby proces przebiegał sprawnie i bez zbędnych komplikacji. W AFK proponujemy także księgowość spółek Wrocław, dzięki czemu nasi klienci mogą liczyć na wsparcie na każdym etapie funkcjonowania firmy.
Zobacz więcej: